2020-09-08 14:43:00

Međunarodni dan pismenosti 8.rujna

Međunarodni dan pismenosti obilježava se 8. rujna, počevši od 1967. kako bi se ukazalo na važnost pismenosti za pojedinca, zajednicu i društvo kao pitanje dostojanstva i ljudskih prava.
Što u današnje vrijeme znači biti pismen i je li dovoljno naučiti čitati, pisati i računati?

Ne, nije dovoljno - to je samo osnovna pismenost.

U svom dokumentu posvećenom pismenostima 21. stoljeća UNESCO, ističe šest vrsta pismenosti koje su važne za pojedinca i društvo u digitalnom okruženju, naziva ih pismenostima opstanka, preživljavanja (survival literacies) sugerirajući time da je razvoj društva i pojedinca nemoguć bez posjedovanja vještina bitnih šest vrsta pismenosti ( Horton, 2007.)

Pod opširnije pročitajte više o pismenosti...

ŠEST OSNOVNIH VRSTA PISMENOSTI (pismenosti opstanka) su:

1. Osnovna pismenost    
2. Računalna pismenost - Osnovna i računalna pismenost jasna je sama po sebi, a što je s ostalim pismenostima?
3. Medijska pismenost - Medijska pismenost obuhvaća pristup medijima, njihovo razumijevanje i kritički pristup sadržajima
4. Obrazovanje na daljinu i e-učenje - Obrazovanje na daljinu i e-učenje obuhvaća niz vještina potrebnih za učenje u on-line okruženju. Odnosi se na sposobnost korištenja elektroničkih sustava za učenje na daljinu.
5. Kulturalna pismenost - podrazumijeva znanje kako zemlje, religije, etničke grupe, tradicionalna vjerovanja,  simboli, običaji i tradicija utječu na stvaranje, spremanje, zaštitu i  postupanje s informacijama te širenje informacija i znanja korištenjem tehnologija.
6. Informacijska pismenost - Informacijska pismenost je najsloženija od navedenih pismenosti jer sadrži elemente svih prethodnih. Koje su faze informacijske (ne informatičke) pismenosti pročitajte pod opširnije

 

11 faza informacijske pismenosti prema UNESCO-u :

svijest o informacijskoj potrebi sposobnost definiranja informacijske potrebe koja nastane kada treba riješiti problem ili donijeti odluku sposobnost otkrivanja postoji li potrebna informacija ili ne sposobnost pronalaženja potrebne informacije ako ona postoji sposobnost kreiranja potrebne informacije koja je nedostupna (stvaranje novoga znanja) razumijevanje pronađene informacije ili znanje o tome gdje potražiti pomoć sposobnost organiziranja, analize, interpretacije i evaluacije informacije te vrednovanje izvora sposobnost prijenosa i prezentacije informacije drugima pomoću primjerenih medija znanje kako iskoristiti informaciju za rješavanje problema ili donošenje odluke znanje o tome kako zaštititi, spremiti, zapisati i arhivirati informaciju za ponovno korištenje znanje o tome kako postupiti s informacijom kad više nije potrebna ili kako zaštititi informaciju od zlouporabe 

Zaista…biti pismen nije nimalo lako…


Osnovna škola "Vela Luka"